10 پرسش درباره مرگ بن لادن
«عدالت اجرا شد.» این جمله‌ای است كه رهبران آمریكا مسرورانه در مورد خبر كشته شدن بن لادن بیان می‌كنند.مرگ بن لادن فضا را به نفع دولت اوباما عوض می‌كند و وی از زیر سایه انتقادات بیرون می‌آید چرا كه نه یك جمهوریخواه بلكه یك دموكرات توانسته دشمن تاریخی ملتش را نابود كند.

تهران امروز: «عدالت اجرا شد.» این جمله‌ای است كه رهبران آمریكا مسرورانه در مورد خبر كشته شدن بن لادن بیان می‌كنند. در اوج خیزش‌های مردمی در خاورمیانه و در زمانی كه افراط گرایی القاعده تحت تاثیر حركت‌های مردمی به حاشیه رفته است، باراك اوباما رئیس‌جمهور آمریكا كه این روزها از سوی مخالفانش به نا كارآمدی و اهمال كاری در اداره آمریكا و البته ضعف در گفتمان امنیتی متهم شده است، شامگاه یك‌شنبه در كاخ سفید از كشته شدن رهبر القاعده خبر داد. حال و در اوج قیام‌های منطقه موج خبری ایجاد شده درباره مرگ بن لادن فضا را به نفع دولت اوباما عوض می‌كند و وی از زیر سایه انتقادات بیرون می‌آید چرا كه نه یك جمهوریخواه بلكه یك دموكرات توانسته دشمن تاریخی ملتش را نابود كند.

http://yazdfarda.com/images/news/actual/?img=36688_13.jpg
رئیس‌جمهور آمریكا یك‌شنبه شب به وقت واشنگتن خبر كشته شدن اسامه بن لادن رهبر افسانه‌ای گروه القاعده را اعلام كرد. سرانجام پس از حدود 10 سال تعقیب و گریز، تفنگداران و كماندوهای آمریكایی توانستند با كشتن بن لادن و برخی ازهمراهانش در 50 كیلومتری پایتخت پاكستان و درمجتمعی لوكس شادی را به خیابان‌های واشنگتن و نیویورك ارزانی كنند و رهبر گروهی كه نزدیك به حدود 15 سال منافع ایالات متحده را از آفریقا تا افغانستان نشانه رفته بود را حذف كنند. در این میان اما چند نكته وجود دارد كه شایسته تامل است. اگر این فرضیه را بپذیریم كه بن لادن نه 5 ماه پیش- آنگونه كه برخی برمبنای تصویر منتشره یك رسانه پاكستانی از صورت زخمی وی ادعا می‌كنند- كه همین دو روز پیش كشته شده، انتشار این خبر از بسیاری جهت قابل تامل و به نفع ایالات متحده است. در حالی‌كه منطقه خاورمیانه در دوره‌ای بی‌نظیر پس از جنگ جهانی اول، عصر انقلاب‌های عربی را تجربه می‌كند و دستگاه‌های اطلاعاتی آمریكا متهم شده‌اند كه در برابر موج تحولات غافلگیر شده‌اند و در تلاش برای مدیریت بحران در خاورمیانه هستند، انتشار خبر كشته شدن بن لادن بسیار به یاری دولت دموكرات باراك اوباما می‌آید كه از سوی جمهوریخواهان همواره به بی‌عرضگی اطلاعاتی و امنیتی متهم می‌شود.


حال و در اوج قیام‌های منطقه، موج خبری ایجاد شده درباره مرگ بن‌لادن فضا را به نفع دولت اوباما عوض می‌كند و وی از زیر سایه انتقادات بیرون می‌آید چرا كه نه یك جمهوریخواه بلكه یك دموكرات توانسته دشمن تاریخی ملتش را نابود كند.


از سوی دیگر با فضای رسانه‌ای ایجاد شده به نفع اوباما، برای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریكا پس از 4 ماه یك فضای تنفسی ایجاد می‌شود كه این برای خروج از غافلگیری ایجاد شده در اثر موج بیداری اسلامی-عربی بسیار سودمند است. آمریكا در پس این فضای ایجاد شده شاید بهتر بتواند بحران ایجاد شده در سیاست خارجی‌اش در خاورمیانه را مدیریت كند. از سوی دیگر اما ذكر این نكته نیز لازم است كه عملیات كشته شدن بن لادن چهار روز پس از آن انجام شد كه باراك اوباما در حركتی مهم تیم امنیتی خود را ترمیم كرد و ریاست سازمان سیا و پنتاگون و فرمانده نظامیان آمریكایی در افغانستان را تغییر داد و ژنرال پترائوس فرمانده نیروهای آمریكایی در افغانستان و پیش‌تر در عراق را به ریاست سازمان سیا گماشت.


به طور حتم این عملیات یك شبه انجام نشده و آنگونه كه خود آمریكایی‌ها می‌گویند اوباما در ماه مارس چند جلسه اطلاعاتی در این خصوص با مشاورانش داشته است. به هر روی چه بن لادن روز یك‌شنبه یعنی یك روز پس از كشته شدن كوچك‌ترین فرزند معمر قذافی در طرابلس كشته شده باشد و چه چند ماه پیش، انتشار خبری در این ابعاد از سوی رئیس‌جمهور آمریكا در این مقطع مهم از حیات سیاست خارجی آمریكا معانی و نتایج استرات‍ژیكی بسیار مهمی دارد كه می‌تواند مورد بهره‌برداری واشنگتن واقع ‌شود.

چه كسی جای بن‌لادن را می‌گیرد؟ http://yazdfarda.com/images/news/actual/?img=36688_13.jpg

گمانه‌زنی‌های مختلفی در این زمینه آغاز شده است اما ایمن الظواهری، مرد دوم القاعده به احتمال فراوان جای اسامه را می گیرد.

چرا ابهام ایجاد شد؟

بررسی گرافیکی تصویر منتشر شده از جنازه که توسط تلویزیون پاکستان پخش شد ابهامات درباره صحت خبر مرگ وی را افزایش داد.

كی و كجا كشته شد؟

تیم عملیاتی آمریکا روز یک‌شنبه به محل اختفای اسامه بن لادن در شهر ابیت آباد، واقع در یکصد و پنجاه کیلومتری اسلام آباد، حمله كرد.

ده پرسش

1) زمان كشته شدن بن لادن؛ شامگاه یك‌شنبه به وقت واشنگتن.


2) محل كشته شدن؛ در 50 كیلومتری شمال اسلام آباد در منطقه ابیت آباد.


3) نقش پاكستان؛ اوباما در سخنانش از كمك پاكستانی ها تشكر كرد.


4 ) جانشین لادن؛ ایمن الظواهری، مرد دوم القاعده به احتمال فراوان جای اسامه را می گیرد.


5) موضع اروپا؛ تمامی رهبران عمده اروپایی از این حادثه استقبال كردند.


6) موضع جهان اسلام؛ رهبران سخنان مختلفی برزبان رانده اند. تركیه حمایت كرده اما فلسطینی‌ها (حماس) از بن لادن به عنوان مجاهد یاد كرده اند.


7) تأثیر بر اقتصاد جهانی؛ ارتقای شاخص بورس های جهانی و قیمت دلار، كاهش قیمت نفت.


8) سرنوشت القاعده؛ كارشناسان بر این نظرند كه این سازمان به حیات خود ادامه می دهد.


9) تاثیر تغییرات امنیتی؛ این حادثه چهار روز پس از تغییر مقام های سیا و پنتاگون رخ داد.


10) چرا جسد به دریا انداخته شد؛ آمریكایی مدعی اند كه برای تبدیل نشدن محل دفن بن لادن به مزاری مقدس این كار را كرده‌اند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا